oog - keratitis - amoebenkeratitis (Acanthamoeba species)

Adviezen

≥ 18 jaar

1e keus
topical dd

Oogdruppels: 0.1% propamidine isethionaat (Brolene) + 0.02% chloorhexidine digluconaat

2e keus
topical dd

Oogdruppels: 0.1% hexamidine + 0.02% polyhexamethyl biguanide (PHMB)

Opmerkingen

Deze vorm van keratitis vergt intensieve chirurgische en therapeutische behandeling

Druppel frequentie en duur behandeling:

dag 1-2, ieder uur druppelen, dag en nacht

dag 3-5, ieder uur druppelen, gedurende de dag

week 2-5, iedere 2 uur druppelen, gedurende dag

daarna 4 tot 6 maal per dag druppelen voor een periode van 6 tot 12 maanden

Gebruik van de aminoglycoside antibiotica gentamicine en neomycine wordt afgeraden omdat deze middelen cystevorming induceren en daardoor resistentie bevorderen.

Systemische behandeling met imidazolen geeft mogelijk te lage concentraties in de cornea om effectief te zijn.

Chloorhexidine digluconaat 0,02% kan eventueel worden vervangen door polyhexamethyl biguanide (PHMB) 0,02%. Neem i.v.m. de beperkte beschikbaarheid contact op met de apotheek.

Beschikbaarheid van Brolene (R) en polyhexamethylbiguanide (PHMB) in Nederland is beperkt.  Voor gebruik brolene is artsenverklaring nodig.

Bron

Type: 
PubMed ID (link naar PubMed publicatie)
Link - SWAB: 
off
Pubmed ID: 
14631394
Description: 
Seal DV (2003) Acanthamoeba keratitis update-incidence, molecular epidemiology and new drugs for treatment. Eye (Lond). 17(8):893-905.
Frontpage: 
Type: 
PubMed ID (link naar PubMed publicatie)
Link - SWAB: 
off
Pubmed ID: 
12917179
Description: 
Perez-Santonja, JJ et al (2003) persistently culture positive Acanthamoeba keratitis. Ophthalmology 110, 1593-1600
Frontpage: 
Type: 
PubMed ID (link naar PubMed publicatie)
Link - SWAB: 
off
Pubmed ID: 
20802332
Description: 
Visvesvara GS (2010) Amebic meningoencephalitides and keratitis: challenges in diagnosis and treatment. Curr Opin Infect Dis. 23(6):590-4
Frontpage: 

Bron

  • Pubmed.gov publication #14631394
  • Pubmed.gov publication # 12917179
  • Pubmed.gov publication #20802332